آموزشگاه رانندگی آسمان آبی

اولین پایگاه اینترنتی دادهای اطلاعاتی ویژه آموزشگاهای رانندگی

در اتوبانها و یا بزرگ راهها

در اتوبانها و یا بزرگ راهها حرکت میکنید
خودرو پشت سر با سرعت سرسام آور ی بطرف شما می آید
وپشت سرهم چراغها را روشن وخاموش می کند که مسیر را خالی کنید
خط سمت راست شما خودروهای هستند که امکان تعویض خط برای شما نیست .تنها کاری که می کنید
فلاشرها
را روشن کنید به احتمال خیلی زیاد خودرو پشت سر از رو رفته وسرعتش را کم می کند
+ نوشته شده در  شنبه بیست و هشتم اردیبهشت 1387ساعت 11:55  توسط رفوگر  | 

رانندگی در برف و يخ

رانندگی در برف و يخ   

رانندگی نکردن در هوای بد و برفی بهترین گزینه میباشد. در صورت اجبار ؛ چند نکته ساده میتواند شما و دیگران را از درد سر نجات دهد.

با اتومبیل مجهز به وسایل زمستانی حرکت نمایید.                                                           چراغهای بزرگ یا مه شکن راروشن نموده پشت سر ماشین برف روب یا شن پاش با فاصله زیاد حرکت نمایید.

اگر اتومبیل شما در برف گیر نمود؛ابتدا فرمان را به چپ وراست بچرخانید تا فرمان شما جای مانور داشته باشد.توسط بیلچه یا به کمک وسایل دیگر مانند قالپاق؛ برف را از مسیر چرخها وزیر اتومبیل تخلیه نمایید.از هرچیزی که بتواند اصطکاک ایجاد نماید مانند ماسه ؛ نمک؛ پتو یا لاستیک زیر پا  درمسیر چرخهای گردنده گیربکس استفاده نمایید.

با حرکت سرگاز چند بار اتومبیل را عقب وجلو ببرید تا نیروی لازم برای خروج از برف بوجود آید.با گاز خیلی کم وآرام به حرکت ادامه دهید تا از برف خارج شوید.توجه داشته باشید که حرکت پر گازشمارا بیشتر در برف فرو خواهد برد.

هنگام حرکت در جاده یخ زده سرعت خود را تا حد ممکن کم وفاصله با وسیله جلویی را تا بیش از سه برابر معمول حفظ نمایید.برا ی جلو گیری از لیز خوردن ؛ خیلی آرام و به دفعات متعدد ترمز نمایید تا چرخها قفل نشوند(درترمزهای ضد قفلA.B.S پدال را فشارداده وتحت فشار نگه دارید)

در حال حرکت اگر عقب اتومبیل شما به سمت چپ منحرف شد فرمان را به سمت چپ واگر به سمت راست منحرف شد  فرمان را به سمت راست بگردانید.ممکن است برای کنترل وضعیت بوجود آمده مجبور باشید فرمان را به طرفین بچرخانید.پس از بوجود آمدن امکان کنترل اتومبیل به آرامی به حرکت ادامه دهید.

اگر چرخهای جلو در حال سر خوردن به پهلو  باشند دنده را خلاص نموده و فرمان را ثابت نگه دارید. بعلت حرکت جانبی ؛سرعت اتومبیل کم شده و اتومبیل تحت کنترل در خواهد آمد در این حال با دنده سنگین وگاز کم به حرکت ادامه دهید.در صورت امکان به سایر ین کمک نمایید زیرا دیگران نیز به شما کمک خواهند نمود.

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هفتم دی 1386ساعت 14:53  توسط رفوگر  | 

نکات مهم مربوط به مبحث تصادفات

  1. عدم توجه کافی به راه و نزدیک شدن بیش از حد به اتومبیل جلوئی یکی از موارد اصلی تصادف می باشد.
  2. دادن خوراکی به افراد زخمی تصادفی عملی نادرست است.
  3. برای کاهش خطر حادثه و تصادفات زنجیره ای باید در جاده های پرترافیک از خودرو جلوئی فاصله بیشتری بگیریم.
  4. راننده ای که مرتکب تصادف منجر به جرح یا فوت می گردد وظیفه دارد بلافاصله وسیله نقلیه را در محل تصادف متوقف ساخته  و با نصب علائم ایمی هشدار دهنده سایر رانندگان را از وقوع حادثه آگاه سازد.
    1. سرعت زیاد خودرو در راههای برون شهری نسبت به دراههای درون شهری موجبات ضایعات شدیدتر انسانی و اقتصادی در تصادفات را موجب می گردد.


  • + نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هفتم دی 1386ساعت 14:44  توسط رفوگر  | 

    نکات مهم مربوط به مبحث سوالات فنی

    1. در صورت ترکیدن تایر اتومبیل در هنگام رانندگی باید فرمان را محکم گرفته و به آرامی توقف نمائیم.
    2. باد تایرهای اتومبیل را الزاما بایستی در هنگامیکه تایرها سرد هستند تنظیم نمود.
    3. در صورت تنظیم نبودن چرخهاُفرمان و ترمزها موجبات سائیدگی نامتوازن و بیش از حد تایرها فراهم می گردد.
    4. استعمال دخانیات در پمپ بنزین اکیدا ممنوع است.
    5. آلودگی دیداری عبارتست از تاثیر عینی نامطلوب که ناشی از حضور وسائط نقلیه باشد.
    6. کلاج گرفتن در هنگام رانندگی باعث کاهش کنترل راننده در حرکت و جهت اتومبیل می شود.
    7. کم بودن باد تایرها از موارد نقص فنی محسوب نمی شود.
    8. هوای گرم بر باد تایرها و دمای موتور تاثیر گذار می باشد.
    9. تنظیم نبودن دقیق ترمزها موجب منحرف شدن خودرو به یک سمت در هنگام ترمز گرفتن خواهد شد.


    + نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هفتم دی 1386ساعت 14:40  توسط رفوگر  | 

    فصل دوازدهم از رانندگی حرفه ای - سبقت

    اكثر كلوپهاي رانندگي در hot lapping ها و زمان گيري ها اجازه سبقت گيري در پيچ ها را نمي دهند، در واقع Autocrossing اصلا شامل سبقت نمي شود!! اما به هر حال در پيست مسابقه شما در شرايطي قرار مي گيريد كه احتياج به سبقت گرفتن و بلوكه كردن خودروي پشتي داريد.
    به طور كلي در 3 حالت شما مي توانيد سبقت بگيريد( و يا اگر بخواهيم بيان بهتري داشته باشيم، در سه حالت بايد براي سبقت گيري اقدام كنيد.)
    شما نسبت به خودروي مقابلتا قدرت بيشتري داريد يا سرعت خروج از پيچ شما از او بالاتر بوده است و در مسير مستقيم رو را رد مي كنيد.
    در زمان ترمزگيري و البته با تصاحب ريس لاين منايب از او مي گذريد.
    از اشتباه رقيب خود استفاده مي كنيد.
    قانون اول: ايمني. هرقدر هم كه زمان سبقت گيري كوتاه باشد و شما از اينكه مي توانيد سبقت بگيريد مطمئن باشيد، باز هم بايد مطمئن باشيد كه رقيب شما از اتك كردن شما آگاه است.
    قانون دوم: Blocking ممنوع. انحراف، چه 6 اينچ و چه 6 متر، اگر مانع از حركت خودروي پشتي شود Blocking محسوب مي شود. اين نكته را اضافه كنيم كه حركت به چپ و راست بلوك كردن است و شما اجازه داريد يك بار و در يك جهت براي سد كردن مسير خودروي پشتي حركت كنيد.
    قانون سوم: اگر درست پشت سر شما خودروي رقيب در حال حركت است، حتما در پيچ مسيري را براي او باز بگذاريد. اين مسير حتما نبايد يك ريس لاين خوب باشد، اما گرفتن تمام مسير، تغيير ناگهاي ريس لاين، تنه زدن، مجبور كردن خودروي پشتي به خروج از مسير، ترمز و منحرف كردن رقيب Poor Racing محسوب مي شود. اگر ناظر مسابقه اين حركت عمدي شما را ببيند و بخواهد طبق قانون عمل كند، مطمئنا اخطار خواهيد گرفت. فراموش نكنيد ريسينگ يك roller derby نيست و رقيب شما هم يكي از مهره هاي بازي نيست!
    براي سبقت گيري در ترمزها و يا انتهاي مسيرهاي مستقيم دقت و "برنامه" دقيق تري لازم داريد. دقت داشته باشيد فقط در زماني كه شما مي توانيد داخل پيچ باشيد ( يعني فرضا در يك پيچ چپ گرد، در سمت چپ حريف هستيد) بايد براي دير ترمز كردن آماده شويد تا در پيچ شما بين حريف و ايپكس قرار بگيريد در واقع بهترين ريس لاين ممكنه در آن شرايط را در اختيار خواهيد داشت. در غير اينصورت انرژي خودتان را هدر داده ايد، رقيب شما در جاي مناسبي قرار دارد.
    ممكن است شما براي ورود به پيچ و جا گذاشتن رقيبتان با سرعت بالايي وارد پيچ شويد. در اينجا چون افت سرعت شما زياد است رقيب شما به راحتي دوباره از شما خواهد گذشت. ( در قسمتهاي بعدي درباره Attack Lineو Defence line صصحبت خواهيم كرد.)
    در طول تمرينات خودتان و در زماني كه پيست خلوت است علاوه بر تمرين براي كسب بهترين تايم، بايد passing lineها را هم تمرين كنيد. پيست مسابقه نه مسير رالي است و نه خودروي شما يك سوپر كارت است و نه شما آيرتون سنا هستيد كه بخواهيد با دريفت و ... راه حريف را بلوكه كنيد، رانندگي اصول و قواعد خاص خودش را دارد و يادگيري آنها نيازمند 3 چيز است: تمرين... تمرين... تمرين

    + نوشته شده در  سه شنبه سیزدهم آذر 1386ساعت 15:32  توسط رفوگر  | 

    رانندگی در نور نامناسب

    رانندگی در نور نامناسب:

    كاهش دید می تواند ناشی از تاریكی زیاد، برف، مه، باران، دود و یا حتی نور زیاد باشد.
    ▪ در این حالت حتماً باید با سرعت كم و با فاصله ای زیادتر از حالت عادی نسبت به خودروی جلویی حركت كرد. كاهش غیر عادی سرعت می تواند برای خودرو پشت سر شما خطرساز باشد.
    ▪ سعی كنید فاصله تان با خودرو جلویی به صورتی باشد كه نور چراغ خطر آن را ببینید.
    ▪ در صورتی كه نیاز به توقف داشتید حتی الامكان از لبه سمت راست جاده فاصله بگیرید و چراغ ها را خاموش كرده و فلاشهای خودروتان را روشن كنید.

    رانندگی در شرایط خاص
    رانندگی در شرایط خاص

    ▪ همیشه یك عینك آفتابی مناسب به همراه داشته باشید تا در صورت نور زیاد محیطی از آن استفاده كنید.

    رانندگی در مه:

    مه باعث كاهش عمق دید می شود و فاصله ها نیز به خوبی قابل تشخیص نیستند. اگر امكان دارد سفر خود را تا پایان یافتن مه به تأخیر بیندازید، در غیر این صورت نكات زیر را در زمان حركت رعایت كنید:
    ▪ رانندگی را با روشن كردن چراغ های كوچك انجام دهید، استفاده از چراغ های بزرگ به دلیل انعكاس شدید نور آنها، باعث كاهش بیش از پیش عمق دید می شود.
    ▪ با سرعت كم حركت كرده و كمی شیشه پنجره را پایین بیاورید تا صدای خودروهای اطراف خود را بشنوید.
    ▪ از برف پاك كن و بخاری خودرو (به حالتی كه هوا را به سمت شیشه ها هدایت كند) به صورت مناسب استفاده كنید.

     رانندگی در برف و یخبندان:

    بهترین راه برای جلوگیری از هر گونه اتفاق در برف و یخبندان، رانندگی نكردن در این وضعیت است!
    ▪ مطمئن باشید خودرو شما شرایط لازم برای حركت در این شرایط را داراست ( لاستیك های با عاج و فشار باد مناسب، لاستیك یخ شكن، زنجیر چرخ، بخاری سالم، وجود ضد یخ به اندازه كافی در سیستم خنك كننده خودرو، اضافه كردن مقداری الكل یا مایع ظرفشویی به مخزن آب شیشه شور برای جلوگیری از یخ زدگی، به همراه داشتن پوشاك مناسب، مقداری غذای فاسد نشدنی، طناب پلاستیكی و یك تیغه برف پاك كن قدیمی (برای پاك كردن برف از روی چراغ ها و شیشه های جانبی)، از مهمترین نكاتی است كه پیش از حركت باید به آنها توجه كرد.
    ▪ حركت با سرعت پائین، رعایت فاصله حداقل سه برابر حالت عادی با خودرو جلویی، روشن نگه داشتن چراغ ها برای تخمین بهتر فاصله توسط سایر رانندگان با شما، عدم استفاده از سیستم كروز كنترل یا اوردرایو، استفاده از دنده سنگین بخصوص در سر بالایی و سرازیری، استفاده از ترمز آرام و به صورت قطع و وصل (در صورت مجهز بودن به سیستم ABS) فشردن آرام پدال از مهمترین نكاتی است كه باید به آنها توجه كرد.

    رانندگی در برف
    رانندگی در برف

    ▪ دقت كنید خیابان های كم عرض، مسیرهای شرقی غربی داخل شهری و روی پل ها از مناطقی است كه امكان یخ زدگی در آنها بیشتر است.
    ▪ خودرو های چهار چرخ متحرك از مانور بهتری در برف و یخ زدگی بر خوردارند ولی آنها هم دچار لیز خوردگی می شوند.
     اگر چرخ های خودرو شروع به سرخوردن كردند:
    ▪ پا را از روی پدال گاز بردارید، فرمان را به سمتی كه خودرو در حال سرخوردن است بچرخانید ( نه به سمت مخالف آن)، پدال ترمز را كمی فشرده و دنده را سنگین تر كنید و پا را به آرامی از روی كلاچ بردارید تا سرعت حركت چرخ ها كاهش یابد.

    اگر در برف گیر كردید:

    به هیچ وجه گاز زیاد ندهید ( این كار باعث عمیق تر شدن محل فرورفتگی تایرها می شود)، با چرخاندن در جای فرمان به چپ و راست، اطراف تایر را تا حدی از برف خالی كنید، در صورتی امكان كمی ماسه یا نمك اطراف تایر ریخته و كمی صبر كنید تا برف و یخ آب شود، می توان یكی از كف پوش ها را با طناب به سپر عقب بست و آن را جلوی چرخ های متحرك انداخت تا برای شروع حركت شرایط بهتر باشد، طناب كف پوش را به همراه خودرو شما می آورد تا در جای مناسب آن را بردارید. سپس به آرامی و با دنده ۲ شروع به حركت كنید. و از همه مهم تر این كه با خونسردی كامل وتوجه مناسب به اطراف و رعایت كامل قوانین راهنمایی و رانندگی، رانندگی كنید.

     
    + نوشته شده در  شنبه پنجم خرداد 1386ساعت 10:24  توسط رفوگر  | 

    توصیه پیشگیرانه در رانندگی

    توصیه پیشگیرانه در رانندگی چاپ ارسال به دوست

    ۱) اندازه تایر، رینگ و تیوپ را طبق استاندارد وسیله نقلیه خود انتخاب نمایید.

    توصیه پیشگیرانه در رانندگی
    توصیه پیشگیرانه در رانندگی

    ۲) از حمل مسافر خارج از حد استاندارد خودداری نمایید.
    ۳) از خوردن و آشامیدن، صحبت با دیگران و مكالمه با تلفن همراه در هنگام رانندگی بپرهیزید.
    ۴) به هنگام بارش برف و باران و شب‏ها مراقبت بیشتری از عابران به عمل آورید.
    ۵) به هنگام رانندگی از قراردادن كودكان در بین دو صندلی جلو و در بغل و روی زانوی خود بپرهیزید.
    ۶) در حین رانندگی مراقب باشید تا كودكان سرودست خود را از اتومبیل بیرون نیاورند.
    ۷) چنانچه نور بالای اتومبیلی از مقابل یا آینه موجب آزار چشمان شما گردید درصدد مقابله برنیایید.
    ۸) هرگز اتومبیل خود را در اختیار افراد كم تجربه و فاقد گواهینامه رانندگی نگذارید.
    ۹) همواره در هنگام رانندگی گواهینامه، كارت خودرو و مدارك بیمه اتومبیل خود را همراه داشته باشید.
    ۱۰) اگر راننده‏ای راه شما را سد نمود، درصدد تلافی برنیایید.
    ۱۱) در حین رانندگی مراقب حال كودكان و افراد كهنسال باشید.
    ۱۲) هرگاه راننده ‏ای بدون توجه به مقررات از شما سبقت گرفت با او رقابت نكنید.
    ۱۳) به هنگام عصبانیت، خستگی و عدم تمركز حواس از رانندگی اجتناب نمایید.
    ۱۴) در مناطق روستایی حاشیه جاده‏ها بیشتر مراقب باشید. چرا كه در این مناطق روستاییان جهت تردد از موتوسیكلت یا دوچرخه‌هایی استفاده می‏كنند كه بعضاً فاقد سیستم روشنایی و علائم شب‏نما می‌باشد.
    + نوشته شده در  دوشنبه دهم اردیبهشت 1386ساعت 12:9  توسط رفوگر  | 

    تصادفات

    تصادفات

    بسمه تعالي تصادفات يا فوتي هستند يا جرحي يا خسارتي در صورت وقوع تصادف در درجه فوت يا جرح رانندة هر وسيله موظّف است وسيله را در محل متوقّف . از تغيير وضعيت صحنه امتناع ، تا كارشناس راهنمايي و رانندگي حاضر و اقدام به بازديد صحنه و ترسيم كروكي و تنظيم گزارش نمايد . چنانچه دسترسي به كارشناس در محل تصادف نبوده و حضورش در آنجا مقدور نباشد در اين صورت سه نفر راننده پايه يكم نظر داده و مسئولين امر از نظرات مستدّل آنها استفاده ميكنند . رانندگاني كه مرتكب تصادف منجر به فوت يا جرح ميشوند موظفّند نام و نشان صحيح و مشخصات گواهينامه و مشخصات وسيله نقليه خود را در اختيار مأمورين انتظامي قرار دهند . رانندگاني كه با وسيله نقليه متوقّف برخورد و تصادف مي نمايد (كه فاقد سرنشين نيز هستند) در صورت عدم دسترسي به پليس ( كه بايد آنها را از هويت و نشاني كامل خود مطلع سازند) بايستي نام و نام خانوادگي و نشاني دقيق خود را روي كاغذ نوشته و در محل قابل رؤيتي در وسيله نقلية متوقّف الصاق نمايند . در دو مورد استثنائاً مي توان صحنه تصادف را بهم زد : 1- وقتيكه تصادف در اتوبان يا بزرگ راهها رخ داده و فقط خسارتي باشد نه فوتي و جرحي براي جلوگيري از تراكم ترافيك و كُندي حركت خودروها بايستي وسائل نقليه اي كه با هم تصادف كرده اند به منتهي اليه سمت راست مسير دلالت و در محلي مناسب كه ايجاد سدّ معبر نكند پارك نمود (تا حضور كارشناس و انجام ساير اقدامات) 2- وقتيكه بر اثر تصادف مجروح يا مصدوم شديدي در صحنه بوجود آيد كه بايد رانندة سالم آنها را سوار و به نزديك ترين درمانگاه يا بيمارستان منتقل نمايد .

     

    نمايش دموی اموزشی

    علائم راهنمائي و رانندگي

    بسمه تعالي انواع تابلوها ، نوشته ها، خط كشي ها ، چراغ ها ، سوت ، حركت دست و غيره كه براي كنترل و تنظيم عبور و مرور وسائط نقليه مورد استفاده قرار گيرد علائم راهنمايي و رانندگي گويند . كنترل و تنظيم ترافيك بوسيله چراغها ، تابلوها و خطوط يا نوشته ها يا مأمورين انتظامي راهنمايي صورت ميگيرد و در هر حال فرمان پليس بر تمام علائم ديگر مقدّم است . در محل هايي كه عبور و مرور بوسيله چراغ راهنمايي كنترل ميشود رنگهاي زير براي مقاصدي كه معين شده بكار مي رود . 1- چراغ سبز : وسائل نقليه اي كه با چراغ سبز مواجه ميشوند حق عبور يا گردش را دارند مگر اينكه گردش به وسيله علامت ديگري ممنوع باشد . 2- چراغ زرد ،يعني احتياط : وسائل نقليه اي كه با اين چراغ روبرو ميشوند بايد پشت خط كشي عابر پياده توقّف كنند و اگر در وسط تقاطع چراغ زرد شود بايد بحركت ادامه دهند . 3- چراغ قرمز ، يعني ايست كامل : كجا؟ ، پشت خط عابر پياده و اگر خط ايست نباشد در فاصله 5 متري چراغ راهنمايي بايد بايستد . تا كي ؟ تا سبز شدن چراغ . 4- چراغ چشمك زن زرد ، يعني عبور با احتياط و سرعت كم از تقاطع . 5- چراغ چشمك زن قرمز ، يعني ايست سپس عبور : بايد با ديدن اين چراغ اول پشت خط عابر پياده كاملاً توقف كرد و سپس نگاه كردن به چپ و راست و در صورت حصول اطمينان از عدم وجود خطر ، حركت كرد . الف – براي گردش به راست ، چراغ راهنماي سمت راست وسيله نقليه را روشن مي كنند . ب – براي گردش به چپ ، چراغ راهنماي سمت چپ وسيله نقليه را روشن مي كنند . ج – براي توقف،چراغ راهنماي سمت راست وسيله نقليه راروشن مي كنند . وسيله نقليه اي كه در شب در كنار راه توقف نمايد و نور كافي در آن محل نباشد راننده چه در داخل وسيله نقليه باشد يا خارج از آن مكلّف است چراغهاي كوچك جلو و خطر عقب وسيله نقليه را روشن نگهدارد . اگر چراغهاي كوچك خراب باشد چراغهاي بزرگ را با نور پايين روشن نمايد . اگر وسيله نقليه در مسيري عيب و نقص فني پيدا كند راننده بايد آنرا از مسير خارج و در محل مناسبي كه سد معبر نكند متوقف نمايد.ولي اگر وسيله نقليه ، قادر بحركت نباشد اگر روز باشد بايد يك مثلث شبرنگ قرمز متساوي الاضلاع از نوع علامت احتياط ه با ابعاد 30 سانتي متر در وسط جاده و دو مثلث نيز در فاصله 70 متري جلو و 70 متري عقب قرار دهد و اگر شب باشد يك فانوس يا چراغ قرمز يا مشعل نوراني قرمز در فاصله 70 متري جلو و 70 متري عقب و وسط در پهلوي وسيله نقليه قرار دهد . اگر وسيله نقليه در سرپيچ يا تپه اي از كار بيفتد بايد فانوس ها يا چراغها يا مشعلها را در فاصله 200 متري مستقر كند . بطور كلي علائم راهنمايي و رانندگي به دو دسته تقسيم مي شوند : 1- علائم افقي كه عبارتند از خط كشي ها، نوشتجات وترسيم ها،چشم گربه اي ها خط كشي ها : الف – دلايل انجام خط كشي 1- مشخص نمودن مرز و تعداد خطوط عبور در سواره رو 2- رواني ترافيك و كشش بيشتر در مسيرها 3- تقويت علائم ديگر ترافيك 4- تقليل در تصادفات 5- تشخيص كارشناسان در نحوه ي تصادفات 6- نشان دادن محلهاي مشخص از قبيل ايستگاه اتوبوس – تاكسي – پاركينگ – كانال عابر . 7- ب- انواع خط كشي خط مقطع خط كشي طولي خط ممتد محور تك خط – دوبله خط ممتد ممانعت از مانوردرحريم تقاطع خط ممتد: خط ممتد حاشيه براي هدايت مسير خط ممتد ايستگاهها و پاركينگها خطوط شطرنجي در سطح تقاطع خط ايست در نزديكي تقاطع خط كشي گذرگاه عابر پياده خط كشي عرضي خطوط هادي براي گردشها در تقاطع خط كشي مورّب نوشته ها و ترسيم ها ج- كاربرد خطوط 1- خط مقّطع : سبقت ، گردش ، تغيير مسير حركت ، دور زدن روي اين خط آزاد است . 2- خط ممتد : گردش ، سبقت ، دورزدن روي اين خط ممنوع است . 3- خطوط دوبله : اين نوع خط كشي ها براي حاكميت بخشيدن بيشتر به رعايت مقررات خط كش هاي مقطّع كاربرد دارد . 4- خطوط محوري : براي جداسازي هر نيمه ي راه از يكديگر است و دقيقاً در وسط ترسيم ميشود . 5- خطوط ممتد و حاشيه : در كنار و حاشيه ترسيم ميشود و بمنظور تشخيص عرض و مرز و حد نهايي معبر سواره رو مي باشد .

     

    نمايش دموی اموزشی

    مقررات راهنمائي و رانندگي

    بسمه تعالي سرعت : در مسيرهايي كه ميزان سرعت رانندگي بوسيله علائم معّين نشده حداكثر سرعت مجاز براي رانندگان آن بقرار زير است . سرعت مجاز 1- در خيابانها (چه شب و چه روز ) 50 كيلومتر در ساعت 2- در كوچه ها و ميدانها و پيچ ها 20 كيلومتر در ساعت 3- در راههاي خارج از شهر روزها95كيلومتروشب ها 80 كيلومتر در ساعت اگر در مسيري بوسيله تابلو يا علائم ديگر حداقل سرعت معيّن شود، كمتر از آن سرعت را نمي توانيم در رانندگي داشته باشيم . در بزرگراههاي شهري معمولاً با نصب تابلو حداكثر تا 80 كيلومتر سرعت در ساعت تعيين شده و اگر وسيله تابلو معيّن نشده حداكثر سرعت مجاز 50 كيلومتر است . در آزادراهها حداكثرسرعت 110كيلومتروحداقل70 كيلومتر در ساعت است . سرعت مطمئنه : سرعتي است كه راننده با توجه به نوع راه و شرايط جوّي و نوع وسيله نقليه اتخّاذ تا در صورت مواجهه با خطر بتواند قبل از تصادف ، اتومبيل خود را متوقف و از وقوع تصادف جلوگيري نمايد . سرعت غير مجاز : اگر از حداكثر سرعتهاي مقرر و مجاز سرعت بيشتر يا از حداقل سرعتهاي مجاز سرعت كمتر اتخاذ نمائيم هر دو مورد غير مجاز بشمار مي آيد . سبقت : سبقت گرفتن هميشه بايد از سمت چپ و با دادن علامت صورت بگيرد . به طوري كه پس از سبقت گرفتن و طي مسافت مجدداً بطرف راست خود متوجه شوند بنحوي كه راه وسيله نقليه ديگر را مسدود نكرده يا موجب تصادف نشوند . - سبقت گرفتن از راست در دو مورد استثنائاً صورت ميگيرد : 1- وقتي كه مسيري كه در آن حركت هستيم داراي بيش از سه لاين خط كشي باشد . 2- وقتي كه وسيله اي كه قصد داريم از آن سبقت بگيريم خود در حال گردش به چپ يا دور زدن باشد . درسبقت گرفتن بايدشرايط سه گانه زيررامجموعاًرعايت وموردتوّجه قرار دهيم. 1- ميدان ديد كافي داشته باشيم . 2- راننده جلويي را از سبقت گرفتن خود باخبر نمائيم . 3- علامت خبر دادن در روز چند بار زدن بوق كوتاه و در شب چند بار تعويض نور با استفاده از استپ چراغهاي بزرگ است . 4- داشتن فاصله عرضي مناسب با وسيله نقليه اي است كه قصد سبقت از آن را داريم . سبقت گرفتن در موارد زير ممنوع است : 1-در سرپيچهاي تند و سربالائيها كه ميدان ديد راننده كم است . 2-از 50 متر مانده به پيچها تا 50 متر بعد از آن 3-در مواقعي كه روشنايي و ميدان ديد كافي وجود نداشته باشد . 4-سبقت گرفتن از وسيله نقليه اي كه خود در حال سبقت باشد . مگر اينكه مسير داراي 3 رديف خط كشي مقطّع يا بيشتر از 3 رديف باشد . 5-سبقت براي اتوبوسها ، كاميونها و تريلرها در داخل شهر 6-يكصد متر ، مانده به تونل ها و پل ها تا انتهاي آن 7-سبقت گرفتن از روي خط ممتد

     

    نمايش دموی اموزشی

    حق تقدم

    بسمه تعالي حق تقدم عبور وسائل نقليه در تقاطع ها و ميادين كه هيچگونه علامت و چراغ وجود نداشته باشد به ترتيب زير است : 1- تقاطع هم عرض : الف ) : دراين تقاطع اگر هر وسيله نقليه كه روبروي يكديگر حركت ميكند بخواهند باهم داخل خيابان مجاور شوند وسيله نقليه اي كه بسمت راست گردش ميكند حق تقدم دارد . ب) : اگر دو يا چند وسيله نقليه از راههاي مختلف به مدخل تقاطع برسند كه هم عرض ميباشد حق تقدّم عبور با وسيله نقليه اي است كه در طرف راست وسيلة ديگر قرار گرفته . ج ) : بند فوق را اين گونه نيز ميتوان بيان نمود : در چنين مواقعي حق تقدّم عبور با وسيله ي نقليه اي است كه سمت راست آن يعني (راه سمت راست آن) خالي باشد . 2- تقاطع غير هم عرض : درچنين تقاطع هايي حق تقدم عبوربشرح زير است: اول وسائل نقليه اي كه در مسير خيابان اصلي در حركت هستند بايد عبور نمايند بترتيبي كه ابتدا وسيله اي كه مستقيم حركت ميكند و سپس وسيله اي كه قصد گردش دارد عبور نمايند . آنگاه وسائل نقليه اي كه در مسير خيابان فرعي در حركتند بترتيبي كه ابتدا وسيله نقليه اي كه قصد حركت مستقيم دارد و سپس وسيله نقليه اي كه قصد گردش دارد . اگر فرضاً يك وسيله نقليه در خيابان اصلي يا فرعي قصد گردش داشته يا قصد حركت مستقيم داشته باشد شرايط آنها مساوي و هيچكدام بر ديگري حق تقدّم ندارد . و اگر يك وسيله نقليه از مسير مختلف قصد ورود به يك مسير را داشته باشند حق تقدم عبور با وسيله نقليه اي است كه قصد گردش به راست را دارد . 3- سه راه : در سه راه راهي اصلي به حساب مي آيد كه مستقيم رو باشد اگر چه عرض آن كمتر باشد . حق تقدم عبور در سه راه با وسائل نقليه اي است كه در مسير اصلي در حركتند به ترتيبي كه ابتدا مستقيم رو سپس گردش كننده و آنگاه وسائل نقليه اي كه در فرعي قرار دارند حركت كنند .  وسيله نقليه اي كه در حال حركت است بر وسائلي كه متوقف بوده و قصد حركت دارند ، يا در حال جلو و عقب كردن يا دور زدن يا دنده عقب رفتن هستند حق تقدم عبور دارد .  در گذرگاه پياده حق تقدم عبور با عابرين پياده است .  در محل پارك كنار خيابان حق تقدم براي پارك كردن با وسيله نقليه اي است كه ضمن حركت به عقب مشغول پارك كردن است .  وسيله نقليه اي كه مستقيم در حركت است بر وسيله نقليه اي كه قصد گردش بچپ دارد حق تقدّم دارد .

     

    نمايش دموی اموزشی

    استفاده از چراغ ها

    بسمه تعالي در خيابانها و جاده هايي كه نور كافي وجود دارد بايد فقط از چراغهاي كوچك و در صورت خرابي چراغهاي كوچك از چراغهاي بزرگ با نور پايين استفاده نمايد . وسائل نقليه بايد در جاده ها از نور بالا استفاده كنند مگر در موارد زير : 1-در موقع روبرو شدن با وسيله نقليه اي كه از جهت مخالف حركت مي كند در اين صورت بايد از فاصلة 150 متري نور پايين استفاده نمود تا نور بالا چشم راننده مقابل را خيره نسازد . 2-وقتي كه وسيله نقليه اي پشت وسيله ي ديگري از فاصله ي 150 متري در حركت است .

     
    + نوشته شده در  یکشنبه دوم اردیبهشت 1386ساعت 12:17  توسط رفوگر  | 

    خطوط

    ممتد

    بسمه تعالي 1- خط سفيد در شكل ممتد ناميده مي شود . رانندگان نمي توانند روي اين خط دور بزنند يا سبقت بگيرند .

     

    نمايش دموی اموزشی

    خط مقطع

    بسمه تعالي 1- خط در تصوير مقطع ناميده شده و برعكس خط بالايي مي توان با وسيله نقليه روي آن دور زد يا سبقت گرفت

     

    نمايش دموی اموزشی

    تابلوها

    بسمه تعالي تابلوها به سه دسته تقسيم مي شوند : 1-تابلوهاي بازدارنده كه اكثراً دايره اي شكل و قرمزند و معمولاً در بيان آنها كلمة «ممنوع» در آخر جمله قيد مي شود 2-تابلوهاي اخطار کننده يا خطر که اکثراً مثلثي و قرمز رنگ هستند 3ـ تابلوهاي اخباري كه اكثراً چهارگوش هستند

     

    نمايش دموی اموزشی

    حق تقدم

    بسمه تعالي 1 ـ در دموها كه تقاطع هاي چهار راهي هم عرض هستند حق تقدّم عبور با وسيله اي است كه خيابان سمت راست آن خالي است اگر چه در حال گردش باشد . 2 ـ در دموهای فوق كه تقاطع هاي چهار راهي غير هم عرض هستند حق تقدّم با وسايل نقليه اي است كه در خيابان اصلي قرار دارند ( اول مستقيم رو و سپس گردش كننده ) بعد از آن وسائلي كه در فرعي قرار دارند ( اول مستقيم رو سپس گردش كننده ) 3 ـ در دموهای كه تقاطع سه راهي است حق تقدم عبور اول با وسائل نقليه اي است كه در مسير اصلي در حركتند و سپس با وسائلي كه در فرعي قرار دارند .

    + نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم آذر 1385ساعت 18:56  توسط رفوگر  | 

    ◊ هشدار رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا:

    ◊ هشدار رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا:

    جاده هاي كشور روزانه ۴۸ نفر تلفات خواهد داشت.

    رئيس پليس راهور ناجا پيش بيني كرد:

    در صورت بي توجهي به مقررات در تابستان امسال  ۳۱ هزار كشته و  ۳۰۰ هزار مصدوم خواهيم داشت.سردار رويانيان با اعلام اين خبر گفت:براي جلوگيري از تكرار تراژدي حوادث سال ۸۴ با شروع فصل تابستان مردم بايد پليس راهنمايي و رانندگي را ياري كنند.

    سردار رويانيان با اشاره به تشكيل شوراي فرهنگي افزايش ايمني ترافيك ،يكي از اساسي ترين دغدغه هاي ملي كشور را موضوع حوادث رانندگي خواند.

    + نوشته شده در  سه شنبه بیست و هفتم تیر 1385ساعت 18:20  توسط رفوگر  | 

    جریمه

    ◊ سردار احمدي مقدم: جريمه هدف نيست

    سردار احمدي مقدم:

    جريمه هدف نيست هدف اصلي كاهش مرگ و مير در تصادفات است.

     
    + نوشته شده در  سه شنبه بیستم تیر 1385ساعت 19:51  توسط رفوگر  | 

    درجاده های خارج ازشهر

     

    درجاده های خارج ازشهر


    اگر خط وسط جاده سمت چپ شما ممتد بود نمی توان

     

     سبقت گرفت


    اگر خط وسط جاده سمت چپ شما بریده بریده بود می

     

     توان با احتیاط کامل سبقت گرفت


    اگر خط وسط جاده سمت چپ شما ممتد وهمردیف با

     

     آن بریده بریده بود نمی توان سبقت گرفت

     


    اگر خط وسط جاده سمت چپ شما بریده بریده بود

     

    وهمردیف باآن ممتد بود می توان با احتیاط کامل سبقت

     

    گرفت

     


    چنانچه رعایت شود

     


    سرعت خودروشما بیشتر شده وخطر تصادف به صفر

     

    می رسد

     


    مهم – بسیار مهم

     

     


    باید از دو طرف رعایت شود

     

     


    + نوشته شده در  شنبه چهاردهم آبان 1384ساعت 11:33  توسط رفوگر  | 

    حق تقدم در سه ر اه

    حق تقدم در سه ر اه

     

    در سه راه حق تقدم با وسيله ايست كه مستقيم عبور مي كند ولو
     
     
     آنكه عرض خياباني كه مسير آن است از عرض خيابان تلاقي كننده
     
     
     
    كمتر باشد
    + نوشته شده در  شنبه چهاردهم آبان 1384ساعت 11:8  توسط رفوگر  | 

    رانندگي تدافعي

    رانندگي تدافعي به چه معني است ؟ مطلب ازعلي دهقان

    رانندگي تدافعي يعني چه؟
     
    يعني : پيوسته خيال كنيد خطري در راه شما كمين كرده است.
     
    اصول رانندگي تدافعي را مي توان درعبارت كوتاهي خلاصه كرد وآنهم
     
     اينست
     
    شما تمام پيشگيريهاي منطقي را براي جلوگيري از سوانح وتصادفات
     
     رانندگي چه از جانب
     
     
    خودتان وچه ديگران رعايت كنيد
     

    + نوشته شده در  شنبه چهاردهم آبان 1384ساعت 11:7  توسط رفوگر  | 

    سوانح رانندگی

     


    بیشتر سوانح رانندگی در تقاطع ها روی م دهد
     
    تقاطع سه راهها - تقاطع چهارراهها
     
    وخصوصا
     
    بریدگیها ئی های که به خیابان اصلی ویا جاده
     
     های اصلی ختم می شوند
     
     
    + نوشته شده در  شنبه چهاردهم آبان 1384ساعت 11:6  توسط رفوگر  | 

    د رهنگام سبقت گرفتن

    د رهنگام سبقت گرفتن

     

    حتما آئینه بغل را نگاه کنید
     
    شاید خودروی دیگری بخواهد ازشما سبقت بگیرد
    + نوشته شده در  شنبه چهاردهم آبان 1384ساعت 11:3  توسط رفوگر  | 

    با خواب آلودگي رانندگي را ادامه ندهيد،

    بنام خداوند متعال
     
    هيچوقت، هيچوقت، هيچوقت
     
    با خواب آلودگي رانندگي را ادامه ندهيد،
     
    هرگاه احساس كرديد پلك هايتان سنگين است، در اولين فرصت ممكن و
     
     فضايي كه اجازة توقف به شما مي دهد، در كنار جاده توقف كنيد و
     بخوبي
     
    استراحت
    كنيد.
    + نوشته شده در  شنبه چهاردهم آبان 1384ساعت 10:59  توسط رفوگر  | 

    حداكثر سرعت


    حداكثر سرعت درخارج از شهر ومحل هاي غيرمسكوني در روز چند كيلومتر درساعت است؟
    95
    كيلومتر درساعت
    حداكثر سرعت در شهر چند كيلومتر در ساعت است؟
    50
    كيلومتر درساعت

    حداکثرسرعت در راه هاي خارج از شهر ومناطق غيرمسكوني درشب چند كيلومتر درساعت است؟
    85
    كيلومتر درساعت
    حداکثر سرعت در ميدان ها كوچه ها وپيچ ها چند كيلومتر درساعت است؟
    20كيلومتر درساعت


     

    + نوشته شده در  شنبه هفدهم اردیبهشت 1384ساعت 19:13  توسط رفوگر  | 

    دلایل تصادفات

    دلایل تصادفات

    بنام قادرتوانا
    دلایل تصادف - تصادفات
    ضعف قوه بینائی-سرعت زیاد-سبقت
    غیرمجاز-رعایت نکردن فاصله-انحراف به چپ وراست -عدم توجه به جلو- مسائل روحی وروانی

    + نوشته شده در  یکشنبه بیست و سوم اسفند 1383ساعت 18:31  توسط رفوگر  | 

    مهم - بسیارمهم

    مهم - بسیارمهم

    به یاری خدا

    عزیزان توجه فرمائید واقعا مهم است

    درجاده باسرعت حرکت می کنید ناگاه به یک پیچ می رسید
    واقعا خطرناک است
    دراین موقع به آرامی فرمان رابه چپ وراست به آرامی بلرزانید
    سطح اصطکاک لاستیکها زیاد می شود
    ومانع چپ شدن ماشین می شود
    این حرکت فقط درمواقعی است که دیگرراه دیگری برای کنترل ندارید
    پس بعنوان یک اصل دائم آنرااانجام ندهید
    خدایاکمک کن آمارتصادفات روزبروز کاهش پیداکند

    + نوشته شده در  یکشنبه بیست و سوم اسفند 1383ساعت 18:29  توسط رفوگر  | 

    مورد استثنائی

    مورد استثنائی

    خدایا یاریم ده
    ازخودروی سبقت می گیرید. روبروخودرودیگری بطرف شما باسرعت می آید
    دنده ای برای عوض کردن وسرعت گرفتن ندارید
    مرگ روبرو است
    دراین لحظه پا راروی کلاج گذاشته ویک لحظه به سرعت پاراازروی آن برداشته
    وهم زمان گاز دهید
    شتاب آن شمارابه یاری خدا نجات میدهد
    اما چرا بایدبگذاریم این لحظات شکل بگیرد

    + نوشته شده در  یکشنبه بیست و سوم اسفند 1383ساعت 18:28  توسط رفوگر  | 

    هنگام سبقت گرفتن

    د رهنگام سبقت گرفتن
    حتما آئینه بغل را نگاه کنید
    شاید خودروی دیگری بخواهد ازشما سبقت بگیرد
    + نوشته شده در  یکشنبه بیست و سوم اسفند 1383ساعت 18:21  توسط رفوگر  | 

    آموزش آئینامه وچهارراهها

    بنام خدای دوست داشتنی
    جهت آموزش آئینامه وچهارراهها
    به بخش
    لینکها
    مراجعه فرمائید
    سمت چپ وبلاگ
    ازسایت بسبارخوب کاشیها

    + نوشته شده در  یکشنبه بیست و سوم اسفند 1383ساعت 18:18  توسط رفوگر  |